Joustava perusopetus. Hakuaika 19.4. - 8.5.24

Joustava perusopetus Parkanossa ja hakeminen joustavaan perusopetukseen.

Opiskelu JOPO-luokalla
Joustava perusopetus on työelämäpainotteinen ja toiminnallinen tapa suorittaa peruskoulun 8. - 9. vuosiluokka. Tarkoituksena on kehittää perusopetuksen toimintatapoja ja opetusmenetelmiä niin, että ne vastaavat nykyistä paremmin nuoren tarpeisiin, herättävät kadonnutta koulumotivaatiota ja tukevat erilaisia tapoja oppia.

Tavoitteena on, että oppimisympäristö on koulurakennusta laajempi. Työharjoittelut yrityksissä, luokan yhteiset rakennusprojektit ja yhteistyöt muiden kunnan toimijoiden kanssa laajentavat oppilaan käsitystä työelämästä. Uudet erilaiset sosiaaliset tilanteet tulevat oppilaille tutuiksi, tavoitteena on näillä luoda parempaa itsetuntoa ja omanarvon tuntoa, ehkäisten osaltaan syrjäytymistä. Opetus järjestetään yhtenäiskoululla enintään kymmenen oppilaan ryhmässä. Ryhmän toiminnasta vastaa ohjausryhmä, johon kuuluu Jopo -opettajan lisäksi, rehtori, koulukuraattori, erityisopettaja, nuorisotyöntekijä ja/tai sosiaaliohjaaja. Opetus toteutetaan perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti. Jokaiselle oppilaalle laaditaan oma henkilökohtainen oppimissuunnitelma. Joustavan perusopetuksen opetus sisältää useamman työpaikkaopiskelujakson eli työharjoittelun lukuvuodessa. Työpaikkaopiskelujakso kestää yhdestä kolmeen viikkoa kerrallaan. Opettaja on työharjoittelupaikanvastuuhenkilön lisäksi ohjaamassa oppilaan työntekoa harjoittelupaikassa tarpeen mukaan. Kuitenkin niin, että jokaiselle työharjoitteluviikolle tulisi vähintään kaksi oppilaan ja opettajan yhteistä työntekohetkeä. Työharjoittelupaikalla pidetään opettajan,harjoittelupaikanvastuuhenkilön ja oppilaan yhteinen viikoittainen arviointi- ja kannustuskeskustelu oppilaan vahvuuksien tukemiseksi. Työharjoittelu huomioidaan arvioinnissa.

Mitä onnistuminen JOPO –ryhmässä edellyttää oppilaalta?
Nuorelta edellytetään halukkuutta muutokseen ja sitoutumista tähän opiskelumuotoon. Jotta opiskelu tuottaisi hyviä oppimiskokemuksia, nuorella tulee olla rohkeutta kohdata uusia ihmisiä ja tilanteita. Vaikka pulpettiopiskelu ei kiinnostaisikaan, niin nuorella tulee olla halu oppia uusia asioita ja opiskella myös itsenäisesti.
 

Mitä huoltajalta odotetaan?
Vanhempien tuki on nuorelle eräs onnistumisen kulmakivi. Vanhempien tulee sitoutua lapsensa opiskelun tukemiseen. Poissaoloihin puututaan yhdessä kodin kanssa. Vanhemmat osallistuvat oppilaan henkilökohtaisen oppimissuunnitelman laadintaan. Lisäksi arkinen yhteydenpito puolin ja toisin on tiivistä.

Hakeminen JOPO-luokalle
Joustavaan perusopetukseen voi hakea oppilas, jolla on alisuoriutumista ja /tai koulumotivaation puutetta ja päättötodistuksen saanti on epävarmaa. Joustavan perusopetuksen tavoitteena on varmistaa päättötodistuksen saanti ja paikka jatko- opintoihin sekä vahvistaa elämänhallintataitoja.

Oppilas valitaan joustavan perusopetuksen luokalle oppilaan ja huoltajan tekemän hakemuksen perusteella. Oppilaalla ei tarvitse olla erityisen tuen päätöstä. Oppilasvalinnassa etusijalla ovat ne nuoret, joiden heikot oppimistulokset eivät johdu oppimisvaikeuksista. Opetusryhmän koko on enintään 10 oppilasta. Mikäli paikan tarvitsijoita on enemmän kuin luokkaan mahtuu, suoritetaan oppilasvalinta rehtorin, kuraattorin ja Jopo-opettajan yhteistyössä.

Hakeminen joustavaan perusopetukseen tapahtuu lomakkeen kautta. Lomakkeessa on kysymyksiä huoltajille ja oppilaalle.  Muista olla rehellinen! Näistä jutellaan yhdessä vielä mahdollisessa haastattelussa. Täytä hakemus huolella, koska tämän pohjalta kutsutaan osa hakijoista haastatteluun!

Lataa lomake täältä (pdf-versio) (Sähköinen lomake tulossa)

Hakuaika 19.4. - 8.5. 2024